Sport- en ontspannningsmassage

A1-sportmassageBij beide vormen worden dezelfde basisgrepen gebruikt, bij de sportmassage wordt er echter dieper en met nog uitgebreidere technieken gemasseerd. Tevens heeft een sportmasseur een goede kennis van de anatomie van spieren en gewrichten.
Sportmassage kan ingezet worden voor, tijdens, na en tussen de trainingen door.
In lichaamsweefsels zoals huid, onderhuids bindweefsel, vetweefsel, spieren, banden, pezen etc. wordt door strijken, kneden en frictioneren (triggerpoint therapie) ontspanning gebracht zodat de doorbloeding verbeterd.
Door het geven van ontspanning in de spieren en het verbeteren van de doorbloeding worden afvalstoffen als melkzuur – wat ontstaat door gebruik van de spieren – afgevoerd. Daardoor wordt het herstel bevorderd en is het lichaam sneller klaar om weer te worden belast. Het resultaat is dat het trainingstempo vaak versneld kan worden en daarmee ook de prestaties vergroot.

In het dagelijks leven is er ook veel stress dat zich in de spieren vast kan zetten bijvoorbeeld in de hals als gevolg van veel computergebruik, veel auto rijden en daarbij vaak nog piekeren. Hierdoor kunnen spieren zodanig vast gaan zitten dat de doorbloeding belemmerd wordt en er hoofdpijn kan ontstaan. Door massage kan de doorbloeding bevorderd worden. Door zich bewust van de houding te zijn en oefeningen te doen kunnen veel klachten voorkomen worden.

Uit onderzoek is gebleken dat massage ook een gunstige invloed heeft op reuma- patiënten (door pijnlijke gewrichten treed er vaak bewegingsbeperking op) bijvoorbeeld bij artrose, artritis, fibromyalgie en Bechterew. Tevens kan massage ondersteunend werken bij aandoeningen van het centraal zenuwstelsel bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson (spieren kunnen verstijven).

Voor houders van een Medisch Topsportpakket via Zilveren Kruis Achmea en NOC*NSF geldt een vergoeding voor sportmassage. Sportpolishouders van Zilveren Kruis Achmea ontvangen 20% korting op een sportmassage.